Telia kräver inte någon större presentation. Det är ett av de minst spännande bolagen på börsen om man vill ha snabb avkastning med ett börsvärde på ca 150 miljarder kronor. Många framhåller Telia som ett bra defensivt bolag till portföljen.
Något de inte är bra på alls är service. Man har i Sveriges Radios program Plånboken fått höra om felaktiga fakturor, tjänster som inte fungerar och pengar som inte betalas tillbaka. Något som även Aktiekemisten fått erfara. Jag ska inte redogöra för hela historian då ingen skulle orka läsa den, men här kommer en kort sammanfattning.
September 2020: Telia förbereds på att Aktiekemisten ska flytta från lägenhet till hus och att tjänster ska överföras i december.
December 2020: Telia kan inte leverera tjänsterna.
Januari 2021: Telia påstår sig ha kopplat in tjänsterna… Det hade de inte…
Februari 2021: Telia kom fram till att de kopplat in tjänsterna i förra lägenheten.
Mars 2021: Telia levererar en tjänst. Det fungerar inte. Istället beställs bredband via mobilnätet.
April 2021: Telia vill inte ge någon kompensation.
Juni 2021: Abonnemanget på det numera fungerande bredbandet skrivs över på Aktiekemisten istället för fru Aktiekemisten. Systemet fungerade inte.
Juli 2021: Abonnemanget skrivs över igen. I samband med detta smygöppnar de ett abonnemang till på frugan.
Augusti 2021: Det andra abonnemanget tas bort. Både Aktiekemisten och fru Aktiekemisten får faktura på samma tjänst. Telia lovar att frugan inte ska få fler fakturor,
September 2021: Ny faktura kommer till frugan. Telia lovar att det inte ska ske igen.
Oktober 2021: Ny felaktig faktura.
November 2021: Ny felaktig faktura.
December 2021: Ny felaktig faktura.
Januari 2022: Ny felaktig faktura.
Än så länge finns det inte fiber i hushållet, och så snart det är installerat kommer Telia bli utbytta mot annat bolag.
Påverkar detta börsen någonting att Telia är eländiga på att sköta sina kundåtaganden? En tanke är att det inte är alla som är lika uppmärksamma på vilka fakturor som betalas. Detta skulle i sin tur innebära att nyckeltalen för bolaget, så som vinst per aktie är felaktiga. Om man vill konspiratorisk så skulle man kunna tro att de skickar felaktiga fakturor för att det ska se ut som om att det går bättre för företag än vad det faktiskt gör. Hur många kunder som detta drabbat och om det faktiskt påverkar resultaträkningen nämnvärt är svårt att sia om, men det är en intressant tanke.
Hej Aktiekemisten.
Fy farao vilken ledsam historia. Så här mycket tjorv ska det självklart inte vara för att komma igång med tjänster från oss.
Jag kan inte annat än att be om ursäkt. Stort förlåt!
Jag hoppas att du tar kontakt med oss så att vi får reda ut detta en gång för alla.
Du kan ringa, chatta, eller skicka ett ärende via Mitt Telia på telia.se
Alla kontaktvägar hittar du här: telia.se/kontakt
Jag önskar dig allt gott och hoppas på en snar lösning på det hela!
Med vänlig hälsning
Sara, Telia Kundservice
Med tanke på alla gånger man varit i kontakt med er är man inte sugen på att ringa igen, men vi får väl ringa i februari igen för en felaktig faktura.
Det köper jag rakt av!
Det är aldrig roligt att behöva kontakta någon kontinuerligt gällande något som ska fungera klockrent per automatik.
Jag hoppas innerligt att du inte ska behöva ringa oss i samma ärende fler gånger.
Ha en riktigt skön fredag!
Med vänlig hälsning
Sara, Telia Kundservice